Skolutflykt.
Den 8 februari var der dags för studiebesök. MEM08 tog sig över Öresundsbron och begav sig till Politiken i Köpenhamn, Danmark. Återigen hade jag tyvärr inte en möjlighet att medverka eftersom jag fortfarande befann mig på resande fot, men än en gång har jag fått hjälp av mina vapendragarkompisar Sofia Holmström och Elin Adolfsson och kan därför fortsätta att blogga ...
Poul Melbye, analyschef på Politiken, sade något intressant. ”Du ska inte sälja en bil till någon som inte har körkort, utan vänta tills de tar körkortet”.
Idag pågår det mycket tjat om tidningsdöd hit och tidningsdöd dit. Tidningar verkar livrädda för att de snart ska ebba ut och försvinna. Detta leder givetvis till att tidningarna idag anstränger sig till det yttersta för att få in fler läsare och prenumeranter, såväl genom ”roliga” och ”uppseendeväckande” nyheter som mer hipp framtoning. Det verkar spännande men jag tror att det tyvärr istället kan leda till att fler och fler tappar förtroendet för tidningarna. Tidningarna börjar ”hora runt” och det blir istället trovärdigheten som ebbar ut …
Jag tror på tidningarna. Jag tror att tidningar är en bra produkt och jag tror att de måste värna om sitt varumärke. Det handlar om att tillhandahålla och förmedla något speciellt som konsumenten är villig att betala för. Det är även viktigt att inte kompromissa med de principer som tidningen står för utan ständigt hålla kvar vid dem, även då tider kanske inte är som bäst för tidningarna i allmänhet.
Om jag förstår det rätt är Politiken en tidning som VET vem de ÄR och tror på sig själva. Visst kommer de att tappa några läsare, upplagorna kommer att sjunka och ingen vet hur det kommer att se ut i framtiden, men i skrivande stund står Politiken ”stadigt” på marknaden. De strävar inte efter att tillfredsställa alla i Danmark utan har sin målgrupp och kämpar för att behålla de dem redan har. Det tycker jag är hedersvärt.
Politiken profilerar sig genom att ta upp dagsaktuella och ofta kontroversiella ämnen, de drar sig inte för att uppträdda provokativt och de skapar ett genuint och brinnande intresse för innehållet i sin tidning på ett konsekvent och kreativt sätt, inte genom att i första hand satsa på moderna mediekanaler som iPad och liknande. Konsumenterna kommer att ”ta körkort så småningom”, de kommer att då kunna välja vilken mediekanal eller vilken ”bil” de vill investera i och köra och hur detta skall gå till.
Politiken hoppas då att kunderna skall förbli trogna sitt varumärke. Låt vara att man som Suzuki blir tvungen att börja tillverka familjebilar istället för motorcyklar. Men det är nog mycket svårare att behålla kundernas intresse för märket, oavsett om det heter Politiken eller Suzuki, jämfört med att lägga till ett par extra hjul till ekipaget. Det verkar väl vara det som är den ultimata utmaningen och jag hoppas verkligen att Politiken kommer att lyckas med sin strategi.

Kommentarer
Trackback